BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Pages

Tuesday, March 29, 2011

Part 2 - Ghazwul Fikr a.k.a Serangan Pemikiran

Assalamu'alaikum wbt :) Selamat sejahtera semua.. 


Sambungan..

Ana sambung semula ya.. 4S dan 4F sebelum ni..

Sex = Antum lihat zaman sekarang macam mana? Betapa sosialnya lelaki dan perempuan kan.. Pergaulan mereka mcm mana.. Ana xmahu cakap lebih.. Kita renungkan sama2.. Apakah tindakan kita terhadap mereka apabila kita nampak mereka seperti itu? Atau kita tidak mampu berbuat apa2 dan membiarkan begitu sahaja? 
Song = 
Jika kita tanya anak muda zaman sekarang.. Kenal Rasulullah saw? Bagaimana biodata Baginda? Apa nama ayahanda dan bonda Baginda? Berapa anak Baginda? Yakin ke mereka boleh jawab? Try tanya siapa penyanyi popular.. Nama, anak, tempat tinggal dan sebagainya.. Gerenti boleh punya lah! Antum/antunna dapat x apa yg ana cuba sampaikan? Didiklah anak2 kelak untuk mengenal Rasulullah saw.. Itulah IDOLA kita yg sebenarnya.. Masih belum terlambat kan? :) Melentur buluh biarlah dari rebungnya..

Sport = Sukan kini.. Badminton.. Bola sepak.. Dan sebagainya.. Antum/antunna try perhatikan masa ditayangkan di tv.. Pukul 7.30 ptg.. Tengah org sibuk solat maghrib.. Layan tv terlepas maghrib masuk isya' sekali.. Bola sepak pula... Pukul 1, 2, atau 3 pagi.. Ana xtahu pukul bpe.. Ana agak je.. Tapi, waktu tu apa salahnya antum solat sunat.. Bangun malam.. Qiyammullail.. Antum nampak sendiri kan benda ni? Kita mungkin x sedar.. Namun, itulah dia yg dinamakan Serangan Pemikiran..


Smoke = Berapa ramai orang yg merokok kini? 

Menurut kajian Unit Kardiologi Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) yang dijalankan Perunding Kardiologi PPUM, Dr. Ahmad SyadiMahmoos Zuhdi, 20 peratus pesakit jantung terdiri daripada mereka yang berumur 40 tahun ke bawah. Hasil kajian juga menunjukkan lebih 95 peratus terdiri daripada lelaki.
Pakar Perunding Kardiologi, Pensyarah Kanan PPUM, Dr. Zul Hilmi Yaakob memberitahu, kajian itu bertujuan membuat perbandingan antara statistik pesakit muda dan tua. Statistik itu menunjukkan pesakit yang berumur 40 tahun ke bawah meningkat.

Fit = 
Hipotesis: Semakin besar kereta seseorang tu, semakin banyak hutang mereka.. Jika mereka mampu, alhamdulillah.. Kelak Allah akan tanya ke manakah harta mereka disumbangkan? 
Fikirkan jawapan kita... 
Kesimpulan:Zuhudlah anda ya'ni bersederhana dalam kehidupan :)

Fun = 

Ana tahu yg ni ramai orang suka main, kan?? +.+

Kita semua suka kepada fun kan.. X salah.. Tapi jgn lebih2.. Itu sahaja nasihat daripada ana.. :) No more Dot@ ya, zauji! (Amaran ana) heheheh :p


Food =
Fast foods..
Makanan segera.. Antum tahu kan..? Orang Barat memang mencipta makanan demikian, tapi mereka tahu makanan tersebut boleh cepat memendekkan umur dan mereka x makan pon.. Memang ajal maut di tangan Tuhan, tapi kita sebagai makhluknya boleh mencegah daripada mengubati kan? :) ( Boleh makan, tapi berwaspadalah.. Ana cuma ingatkan sahaja )

Fashion =
The latest trend..
Pelbagai fesyen terkini yg diperkenalkan.. Dari atas sampailah ke bawah.. Ana tunjukkan bagaimana kesempurnaan dlm Islam menuntut umatnya menutup aurat bagi akhowat.. Mari.. :)




Ya akhowat yg amat disayangi, 
Aurat kita hanyalah kepada bakal suami kita kelak.. Jika antunna diberi pilihan untuk membeli gula2.. Mana yg akan antunna pilih? Yang sudah terbuka plastiknya atau plastik yang masih tertutup dan dibalut dengan baik sekali..?. Fikir2kan dan selamat beramal.. :)
__________________________________________________________________________________
Ana ada bagitahu kan ana nak cerita tantang Tom n Jerry dan Doraemon.. Tambahan lagi satu ialah Cat n Dog.. Ish3.. 

Ok.. Ana nak tanya Tom atau Jerry yang baik? Boleh bagi jawapan? Jika dalam cerita kartun tu, Jerry (tikus) yang diagung-agungkan.. Tom (kucing) dinampakkan amat jahat sekali.. Namun, pernahkah antum terfikir bahawa pada zaman Rasulullah saw, Baginda amat sukakan kucing.. Malah Abu Hurairah dinamakan Bapa Kucing kerna beliau sgt sukakan kucing.. Sehinggakan beliau meletakkan kucing masuk ke dalam lengan jubah beliau.. Nampak x sekarang? Selain itu, Doraemon.. Cerita ni paling mengarut sekali.. Minta saja apa yg kita mahu, Doraemon hanya masukkan tangan ke dalam poket, dan dapat apa yang kita hajati.. Bukankah segalanya kita perlu minta kepada yang Maha Esa.. Allah swt.. 

Cat n Dog pula.. Kenapa mereka jadi kembar dalam cerita tu? Walhal, anjing pantang sekali berjumpa dengan kucing kan.. Barat suka mempropagandakan agenda mereka yg mempunyai rahsia tersendiri.. Wallahua'alam.. Sebenarnya banyak lagi agenda Barat yg kita xnampak yang telah masuk ke dalam diri kita.. Ha! Ana ingat! Dulu ana pernah layan drama Korea.. Aja2! Fighting! Kombanwo.. Sarangheyo.. Bla bla bla.. Selepas ana pergi program Usrah, ana terus stop.. Memang benar.. Tgk cerita tu melalaikan ana.. Kadang2 sampai 1 atau 2 pagi ana layan.. Sampai sakit kepala.. +.+ Aduhai~ Tapi ana bersyukuur.. Ana dah stop tgk drama Korea.. Dan ana harap begitu juga saudara2 ana di luar sana.. Apakah yg kita dapat bila tgk cerita sedemikian? Hanya layanan perasaan semata...... :(

Seterusnya, ana nak tanya.. Antum tahu maksud Khalifah kan? Tugas kita adalah Khalifah di muka Bumi ini.. Ya'ni kita perlu menyambung da'wah Rasulullah saw.. Itulah erti Khalifah.. Da'wah yg bagaimana? Bercakap 24 jam tanpa hentikah? Tidak.. Da'wah x semestinya begitu.. Melalui akhlak kita yg baik itu juga da'wah namanya.. Perkataan yg baik juga da'wah.. "Kak, saya x cukup ilmu lagi la untuk sampaikan da'wah.." Sampai bila antum/antunna nak tnggu bila dah ckup ilmu.. 40 atau 50 tahun lagi? Semak semula diri antum...
Come on la.. <--Ayat ni zauji suka ckp.. :p
Sesungguhnya Islam datang dalam keadaan yg pelik, ia akan kembali pelik, maka berbahagialah bagi orang yg pelik.. (Ana x ingat hadith mana.. Ana minta maaf)
Ana nak cerita ni.. Dekat tempat belajar ana, ada seorang cina ni.. Dia cakap kat ana.. "Fuza, kenapa u pakai tudung labuh sampai bawah? U nak tutup perut ke? " Ana membalasnya dengan senyuman.. "Saya nak tutup aurat la.." 
Ana nampak pelik kan di mata orang2 yang tidak kenal agama Islam itu macam mana.. Dan lagi 1 kisah..
"Fuza, susah I nak nampak orang macam U ni kat sini.. Jarang ada." Ana membalasnya.. "Bukan apa.. Di sini mungkin U x nampak.. Tapi ada yg macam I lebih banyak di luar sana.. "
Perspektif orang bukan Islam terhadap kita orang Islam.. Kita harus menjadi contoh kepada mereka.. Bukan dengan mengutuk mereka atau apa.. Jika mereka melemparkan kata2 kesat, kita perlu bersabar.. Senyum.. Innallaha ma'ana! InsyaAllah :)


Cuma ana nak ingatkan, jika kita mahu lakukan sesuatu perkara tu.. Fikir dulu.. Sama ada Allah bagi atau x.. Adakah ia nafsu atau x.. Kita akan dapat jaga diri atau x.. Apa kebaikan yg kita dapat bila lakukan benda tu.. Kita kena sama2 fikir sebelum melakukan sesuatu tu... Ok? :) 
                              
Ana ada nak cerita tentang nafsu kan? Haa.. Mari2 semua..
Ana nak tanya.. Dalam masa 24 jam kan.. Ana nak antum/antunna cuba tuliskan di atas kertas.. Macam mana pembahagian masa antum yg digunakan dalam sehari.. Ana nak antum lihat.. Paling banyak masa dihabiskan dalam waktu antum sedang melakukan apa?
Jawapan: _______________________
Masing2 ada jawapan tersendiri.. Fikirkan ya.. :)

Ini dinamakan Kitaran Bo*** Manusia
Ana nak tegaskan di sini.. Cuba antum renung2kan.. Kitaran hidup kita sekarang.. Ana x suka cakap perkataan bo*** tu.. Zauji pon ana x benarkan.. Sebab memang x boleh la.. :) Kan x manis didengar orang.. Jadi, macam mana kita nak keluar dari KB ni? Ini memang lumrah hidup manusia tau.. Sesiapa yg baca entry ni, ana nak bagitau.. Bagaimana kita nak keluar dari KB ini.. Caranya ialah dengan sebarkan DAKWAH.. Inilah jawapan yg ana tanya tentang matlamat hidup kita.. Jika kita tidak tahu hidup untuk apa.. Kita adalah ROBOT
Robot, Robot, Robot 
Kita mesti sebarkan dakwah.. Iya.. Dakwah.. Pelbagai cara dakwah ni kan.. Perkataan atau kata2 yg baik.. Akhlak yg baik.. Sedekah.. Kerja amal.. Mengajak kawan ke arah kebaikan.. Dan banyak lagi.. Itulah dinamakan dakwah.. Jika tidak, kita akan terus terlibat dalam KB ini.. Ayuh saudara sekalian! Kita keluar dari KB ni... 
3 ciri KESEMPURNAAN IMAN: Perbuatan, Percakapan, Hati ( Fi'li, Qauli, Qalbi ) 
Jika seseorang itu berkata, "Saya x pakai tudung tapi hati saya baik". "Saya pakai tudung tapi perkataan x jaga". Ini namanya belum cukup sempurna imannya.. Kena cukup 3 baru dikira sempurna iman seseorang itu.. :) Wallahua'lam.
  Moche Dayan ( Bekas Menteri Keselamatan ) berkata 3 kelemahan umat Islam kini:

  1. Tidak mengkaji sejarah umat Islam dahulu
  2. Tidak membuat perancangan dengan teliti
  3. Malas membaca
Sesungguhnya Moche Dayan ni berkata bahawa dia x takut untuk katakan tentang kelemahan umat Islam.. Katanya, umat Islam ni malas membaca, jadi mereka x akan tahu.. Wallahua'lam.


Jadi sampai di sini sajalah ana dapat share.. InsyaAllah ada masa panjang umur dimurahkan rezki, kita jumpa lagi ya.. Jazakallahu khoiron! Aja2! Wassalam wbt :)
~ssfss~

0 kata-kata rangsangan: