BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Pages

Wednesday, March 30, 2011

Musyawarah bersama ahli2 JATI

Hari ni, ana ada musyawarah.. Musyawarah JATI.. JATI? APa tu? Kayu Jati? Beras Jati? APa lagi? Hurm.. Ada2 ja.. AJa2! >.< JATI bermaksud JAm'iyyatul Tholabah Islamiyah.. Dalam BM nya Persatuan Pelajar Islam.. :) Salah satu kelab yg paling aktif di tempat belajar ana.. InsyaAllah.. ^-^ Da'wah for all.. Ana dah siap2 nak gerak ni dxari rumah... Tapi before ana gerak.. Ana singgah ke kedai beli barang2 keperluan yg da lama habis seperti makanan, minuman, cokelatan dan biskutan.. hik2! :p Zauji, jgn marah.. Cokelat x banyak ana beli.. Cuma teringin je.. Beli yg biasa2 saja ok.. >.<
Bape hinggit ya agak2? :p
Sebenarnya, ana ada mengajar mengaji dgn kawan ana di kolej.. Jadi, ana gerak area pukul 10.30 pagi dan beli barang kejap.. Ditambah kesesakan jalan raya, ana pon sampai pada pukul 11.30 pagi.. Musyawarah PPI start kul 12.00 tgh hari.. Ana sampai2 alhamdulillah, kawan ana dah tunggu... Maaf ye, Izza! >.< Ana lewat ckit.. Last2 Izza pon kata, sebenarnya Izza pon lewat gak.. Jadi, ana rasa selamat ckit la.. Dia x tunggu lama sangat! ^-^ So, ana tanya khabar dia semua dan alih2 tengok jam kul 12.00 tgh hari.. Apa lagi, Izza kata kita mengaji pas habis musyawarah la.. Ana ok je.. :) Kami pon gi utk bermusyawarah.. 
Presiden JATI kata penting sangat kali ni punya perjumpaan... Takuuut ana ble dengar.... Pastu.. Three.. :p
Kami mulakan dengan bacaan ummul kitab, then Presiden kata kita akan melantik jawatankuasa baru.. Wah~~ Terkezut ana dibuatnya.. Ini kah yg dikatakan penting sgt tu... +.+ memang penting pon sebenarnya.. :) Cuma ana x sangka jawatankuasa dibubarkan semula.. Mula dengan jawatan sebagai Presiden JATI, majoriti ahli memilih Presiden itu juga.. So, selamat la kedudukan Presiden JATI ya.. Kekal :) Time Naib Presiden je.. Ana dah menggeletar.. Uwaa~ Harapan jgn pilih ana ( ni perasan je ni :p ) Tapi perasan2 pon, majoriti pilih ana... Isk2.. Presiden kata, ni pilihan majoriti.. Kita nak x nak xboleh ubah.. Tapi ana rela.. InsyaAllah.. Jihad fi sabilillah!! :) InsyaAllah.. 
"Hai orang-orang mu'min, jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu." Muhammad : 7
Semua sudah terlantik dengan adilnya.. Harapan agar semua ahli dapat menunaikan tanggungjawab masing2.. :) InsyaAllah.. 
Lalu, ana pon tunaikan janji ana.. Ajar kawan ana.. ^-^ Alhamdulillah, selesai semua, ana pulang dengan hati yang girang dan naik bas.. Sebelum tu, ana lapar sangat.. Ana pon beli keropok lekor.. Nyum3! Sedap nya~~ 
Dah lama x makan!
Ana makan.. makan.. makan.. dan makan.. Alhamdulillah, kenyang sangat.. :) Syukuur ya Allah! 
Ana pon tunggu bas dan Allah telah mempermudahkan urusan ana.. Bas sampai dan ana terus naik sampai ke rumah ana.,. ^-^ Jalan kaki, panas terik, pakai payung, sambil ............. :)
Alhamdulillah, sampai juga ke rumah akhirnya.. Ana rehat2 then on9.. Wat kerja.. :) Sabtu ni.. Jom kita beramai2 gi Masjid Al-Azim, Pandan Indah.. Ada program di sana.. 9.00 pagi hingga 4.00 petang.. Tajuknya.............. --->
Ayuh! :)
Selesai mengisi borang, ana buat kerja rumah pada setiap malam seperti biasa la.. :) Mengajar tuisyen.. Huii~ Kesabaran yg tinggiiiii.. Sabar cikgu Fuza.. Sabar... :) Habis dalam pukul 9.30 malam.. Ana + umi amik adik ana di tempat kerjanya.. PAstu terasa perasaan yg amat mengantok sangat ni.. Zauji kata nak call malam ni.. Tapi ana ngantok sangat.. Uwaaa~ :'( Nanti zauji kejutkan la ye.. :) Ana nak turu sekarang.. Hehehhe :p
Ok semua.. Sehingga berjumpa lagi di hari yang lain tapi di tempat yg sama.. InsyaAllah.. Wassalam wbt :)
~ssfss~

jiran2 di Alexandria~

bismillahi rahmani rahim

assalamu'alaikum wbt dinda :) serta sahabat-sahabiah... serta insan-insan yang Allah swt yang Maha Kaya kurniakan mata dan tangan untuk di entry kali ni :) kenapa eaa post blog ni tiap2 hari ?? tak penat ke? har.. penat? saje je?

" inna a'malu binniat ... "
* sesungguhnya setiap amalan itu datang dari niat *


bagus gak ana sibukkan diri ngan berblogging ni.. bak kata orang jowo.. blogging a new life :) iya2 la bak kata zaujati.... daripada ana buat habit lama berdot@ tu.. hahaha... lebih baik ana releasekan serta kongsi sedikit sebanyak apa yang ana lalui di bumi Anbia ni.. dan!!! yang plg penting.. ana nak sibukkan diri ana.. supaya tiada ruang-ruang lapang dalam diri ini utk ana leka... iya la.. kalau tak duduk depan kotak cahaya nie.. duduk atas katil... tak pon duk layan movie.. come on la! XD




kalau rajen sket baca ler buku " Mutiara Perkahwinan Menurut Ajaran Islam " karangan Muhammad Ali Quthb.. beli buku ni bersama2 zaujati tika keluar bersama... alahai.. rindunya.. dinda... bila rasanya takdir Alllah swt untuk temukan kita semula? dinda.......... rindunya....( calling2... hey~ )


" ya Allah swt, ku mohon padaMu ya Allah swt, ikatkan hatiku ini dengan dia, kerana ku ingin mengasihi dia keranaMu ya Allah swt yang Agung, dan pisahkan kami bukan kerana salah faham tapi kerana berpisah ingin menemuiMu ya Rabb .. "

 amiin...



tapi entry masih tak diceritakan lagi =-=.. hahaha.. camner nie.... ana ni memang ada la jugak kebencian yang BESAR pada orang arab kat Mesir... ada time2 tertentu memang tetibe nak rase memarah je... nasib baik zaujati ingatkan selalu.. sabar2... hahaha... adala satu waktu tu.. ana keluar ( kat malaysia ) , di tepi tasik .. sedang jalan2 bersama zaujati ... tiba2 ana ada selisih faham... ana ni jenis yang lepas je.. takder de nak tapis2 sebab jujur tu penting..





" dalam persahabatan perlukan PERSEFAHAMAN, dalam percintaan perlukan PERCAYAAN dan dalam hubungan dengan Allah swt yang Maha Agung memerlukan PENYATUAN .. "








jadi ana marah la kejap kat zaujati , tapi marah tu tahan untuk dua saat je.. kerana ... bila ana lihat wajahnya.. ya Allah swt... " qurratu ain .. " , penyejuk mata, penawar hati ( syifa :) hahahaha ) tettt.. dah =-=" zaujati.. ana setia ye :) sayang sgt!




maka bila ada jiran2 yang baik... jiran ni bukan maksud jiran depan belakang kita... ana takder de pikir camtu =-=" kalau camtu. siket je la jiran ana... balik2 bawab je la jiran ana.. hahaha.. yang seronoknya.. marah ana pada mereka... tak kira la camner besar tu .. bley tiba2 hilang... kerana jiran2 ini :)


dan !! perkara yang paling ana syukuri ni'mat yang Allah swt kurniakan ini ialah ( ini bukan kehendak nak menunjuk tapi nak share kot2 boleh jadi teladan dan ikutan :) ...kan kan kan  ) , andai kata hari tu ana tension sangat!!!!!!! tension ngan kuliah, tension kene kacau ngan arab(kalau kene kacau ngan banat xper la gak.. hahaha ).. tension sebab panas, tension sebab dengar bunyik horn kete arab.. =-=" sakit telinga kot ... rasa semua dinding kat bangunan tu macam nak makan buku lali.. haaa.. buku lali *-*... buku lima lee...rase cam nak terjun pantai ke ... buat2 benda yang tak masuk aqal... tapi!!! bila time ana masuk ruang CAMP Ceasar tu... start mula dari kawasan Baba Khamis(simsar) hingga rumah ana(kat kawasan jual arnab tu(alalala.. lame tak timang arnab tu..hahahaha XD )... ada saja orang arab yang akan sahut nama ana :) ....

" ya Saddam.. 3mel eaaaa , eaa eaaa "

" enta kuwais  innaharda ? .. "

" enta gamil ma'a agala ... "


dan mood yang tak baik.. beransur2 menjadi baik... dan itulah ... bukankah Allah swt itu Maha Mendengar segala isi hati.. thank You Allah swt... i really love You !! bestnya.. Allah swt Maha Memahami.. faham2 je hari tu ana tension... Allah swt aturkan pertemuan sekian2 :)... bestnyer!!



dan itulah jiran2 ana... best sgt!! dan ada la baru2 ni.. dalam 3 hari lepas.. jumpa kawan dekat2 ngan rumah sahabat ana ni.. ana tyme tu haus... terjumpa dia.. amek kau!! sekali belanja shai la.. hahaha... best !! alhamdulillah


ini 'Ali, kawan ana yang JUJUR dalam kerja :)

sweet neighbour :)

thank you mr. Ali for belanjaing me shai :) hahaha... dan dari jalan raya hingga ke rumah... ke masjid2.. maka ramaikan lah jiran.. jangan asyik berdamping ngan orang malaysia jer sebagai jiran .. duduk mesir ... ramaikan kawan2 arab.. baik pak cik .. atau mak cik... tuan rumah... sume skali la.. peminta sedekah tu pun ana kawan jugak tau.. siap tanya nama lagi :) ( tapi dah lupa la.. rindu la nak lihat dia lagi... iskhhh > < )

bak kata bapak ana... masa awal2 datang dulu..

" berkawan2 dengan sume orang, yang baik2 dan masjid dan surau jangan tinggal (ni kekadang kantoi sket
- -" ) , dan kalau boleh dapatkan mak bapak angkat kat sana ( alhamdulillah ada la sorang tolong jaga ana kat sini :)  "

* dari tuan rumah ke jiran ke bapak angkat ( siap ada sesi luahan hati lagi tu :) )

dan sebaik2 jiran utk kita mulakan ialah berjiran ngan orang2 surau atau orang2 masjid... di sinilah tempat permulaan ana.. segala2nya bermula di sini.. ana masih ingat... masa ana datang mesir.. ana cuma tau cakap dua patah ayat ni jer..

" assalamu'alaikum wbt.. ana... err...ana.... ( blank tak taw nak cakap =-=" ) .. "

" syukran syukran syukran ( hahahaha ) .. "


dua ayat ni jela.. bagi salam dan say tengkiu..hahaha.. tapi.... dalam surau ni.. ni la tempat mula2 ana berkomunikasi... mula belajar bahasa arab... dan sekarang ..ada ler keyakinan sket cakap XD.. campaklah ana kat mana2 sudut kat mesir ni.. insyaAllah ana boley survive punye ( hahaha.. poyo je ayat ni XD ).. bukan bahasa arab saje!! tapi!! ana ada belajar satu peribahasa lagi tu.. ada IMAM ni ajarkan... dia tiap2 kali ana nak exam.. ana akan jumpa dia.... mula la jadi macam kucing kat umah ana( time dulu2.. sekarang dah takder daa kucing tu) , menggesel kat ana, kat kaki ana, kat badan ana.. camtu la ana buat kat IMAM ni.. hahaha.. jumpa dekat2.. manja2.. dan IMAM ni kata pada ana.....


''.. 'indak Imtihan yukromur mar au yuha...


.. dalam setiap kali Ujian yang kau hadapi, kadangkala kau di atas dan kadang kala kau jatuh ...



dan ana pun minta IMAM tu doakan

" ya Yahya, id'eli fi imtihan fi bukro .. "


pertemuan oh pertemuan.... jumpa di tempat baik , moga2 berakhir di tempat baik juga ... thank You again Allah swt.. You are the BESTEST !! alhamdulillah.. maka life berjiran ni... best kan? semua terletak pada diri kita :)






dan ada satu hadis yang ana ingat... mafhumnya camni

" ..untuk dapatkan ketenangan hidup antaranya ialah rumah yang luas, isteri yang solehah , kenderaan yang besar dan jiran yang baik ... "


tenang tak kalau hidup macam ni ? :) maka jom ! berjiran2 :)

Tuesday, March 29, 2011

Part 2 - Ghazwul Fikr a.k.a Serangan Pemikiran

Assalamu'alaikum wbt :) Selamat sejahtera semua.. 


Sambungan..

Ana sambung semula ya.. 4S dan 4F sebelum ni..

Sex = Antum lihat zaman sekarang macam mana? Betapa sosialnya lelaki dan perempuan kan.. Pergaulan mereka mcm mana.. Ana xmahu cakap lebih.. Kita renungkan sama2.. Apakah tindakan kita terhadap mereka apabila kita nampak mereka seperti itu? Atau kita tidak mampu berbuat apa2 dan membiarkan begitu sahaja? 
Song = 
Jika kita tanya anak muda zaman sekarang.. Kenal Rasulullah saw? Bagaimana biodata Baginda? Apa nama ayahanda dan bonda Baginda? Berapa anak Baginda? Yakin ke mereka boleh jawab? Try tanya siapa penyanyi popular.. Nama, anak, tempat tinggal dan sebagainya.. Gerenti boleh punya lah! Antum/antunna dapat x apa yg ana cuba sampaikan? Didiklah anak2 kelak untuk mengenal Rasulullah saw.. Itulah IDOLA kita yg sebenarnya.. Masih belum terlambat kan? :) Melentur buluh biarlah dari rebungnya..

Sport = Sukan kini.. Badminton.. Bola sepak.. Dan sebagainya.. Antum/antunna try perhatikan masa ditayangkan di tv.. Pukul 7.30 ptg.. Tengah org sibuk solat maghrib.. Layan tv terlepas maghrib masuk isya' sekali.. Bola sepak pula... Pukul 1, 2, atau 3 pagi.. Ana xtahu pukul bpe.. Ana agak je.. Tapi, waktu tu apa salahnya antum solat sunat.. Bangun malam.. Qiyammullail.. Antum nampak sendiri kan benda ni? Kita mungkin x sedar.. Namun, itulah dia yg dinamakan Serangan Pemikiran..


Smoke = Berapa ramai orang yg merokok kini? 

Menurut kajian Unit Kardiologi Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) yang dijalankan Perunding Kardiologi PPUM, Dr. Ahmad SyadiMahmoos Zuhdi, 20 peratus pesakit jantung terdiri daripada mereka yang berumur 40 tahun ke bawah. Hasil kajian juga menunjukkan lebih 95 peratus terdiri daripada lelaki.
Pakar Perunding Kardiologi, Pensyarah Kanan PPUM, Dr. Zul Hilmi Yaakob memberitahu, kajian itu bertujuan membuat perbandingan antara statistik pesakit muda dan tua. Statistik itu menunjukkan pesakit yang berumur 40 tahun ke bawah meningkat.

Fit = 
Hipotesis: Semakin besar kereta seseorang tu, semakin banyak hutang mereka.. Jika mereka mampu, alhamdulillah.. Kelak Allah akan tanya ke manakah harta mereka disumbangkan? 
Fikirkan jawapan kita... 
Kesimpulan:Zuhudlah anda ya'ni bersederhana dalam kehidupan :)

Fun = 

Ana tahu yg ni ramai orang suka main, kan?? +.+

Kita semua suka kepada fun kan.. X salah.. Tapi jgn lebih2.. Itu sahaja nasihat daripada ana.. :) No more Dot@ ya, zauji! (Amaran ana) heheheh :p


Food =
Fast foods..
Makanan segera.. Antum tahu kan..? Orang Barat memang mencipta makanan demikian, tapi mereka tahu makanan tersebut boleh cepat memendekkan umur dan mereka x makan pon.. Memang ajal maut di tangan Tuhan, tapi kita sebagai makhluknya boleh mencegah daripada mengubati kan? :) ( Boleh makan, tapi berwaspadalah.. Ana cuma ingatkan sahaja )

Fashion =
The latest trend..
Pelbagai fesyen terkini yg diperkenalkan.. Dari atas sampailah ke bawah.. Ana tunjukkan bagaimana kesempurnaan dlm Islam menuntut umatnya menutup aurat bagi akhowat.. Mari.. :)




Ya akhowat yg amat disayangi, 
Aurat kita hanyalah kepada bakal suami kita kelak.. Jika antunna diberi pilihan untuk membeli gula2.. Mana yg akan antunna pilih? Yang sudah terbuka plastiknya atau plastik yang masih tertutup dan dibalut dengan baik sekali..?. Fikir2kan dan selamat beramal.. :)
__________________________________________________________________________________
Ana ada bagitahu kan ana nak cerita tantang Tom n Jerry dan Doraemon.. Tambahan lagi satu ialah Cat n Dog.. Ish3.. 

Ok.. Ana nak tanya Tom atau Jerry yang baik? Boleh bagi jawapan? Jika dalam cerita kartun tu, Jerry (tikus) yang diagung-agungkan.. Tom (kucing) dinampakkan amat jahat sekali.. Namun, pernahkah antum terfikir bahawa pada zaman Rasulullah saw, Baginda amat sukakan kucing.. Malah Abu Hurairah dinamakan Bapa Kucing kerna beliau sgt sukakan kucing.. Sehinggakan beliau meletakkan kucing masuk ke dalam lengan jubah beliau.. Nampak x sekarang? Selain itu, Doraemon.. Cerita ni paling mengarut sekali.. Minta saja apa yg kita mahu, Doraemon hanya masukkan tangan ke dalam poket, dan dapat apa yang kita hajati.. Bukankah segalanya kita perlu minta kepada yang Maha Esa.. Allah swt.. 

Cat n Dog pula.. Kenapa mereka jadi kembar dalam cerita tu? Walhal, anjing pantang sekali berjumpa dengan kucing kan.. Barat suka mempropagandakan agenda mereka yg mempunyai rahsia tersendiri.. Wallahua'alam.. Sebenarnya banyak lagi agenda Barat yg kita xnampak yang telah masuk ke dalam diri kita.. Ha! Ana ingat! Dulu ana pernah layan drama Korea.. Aja2! Fighting! Kombanwo.. Sarangheyo.. Bla bla bla.. Selepas ana pergi program Usrah, ana terus stop.. Memang benar.. Tgk cerita tu melalaikan ana.. Kadang2 sampai 1 atau 2 pagi ana layan.. Sampai sakit kepala.. +.+ Aduhai~ Tapi ana bersyukuur.. Ana dah stop tgk drama Korea.. Dan ana harap begitu juga saudara2 ana di luar sana.. Apakah yg kita dapat bila tgk cerita sedemikian? Hanya layanan perasaan semata...... :(

Seterusnya, ana nak tanya.. Antum tahu maksud Khalifah kan? Tugas kita adalah Khalifah di muka Bumi ini.. Ya'ni kita perlu menyambung da'wah Rasulullah saw.. Itulah erti Khalifah.. Da'wah yg bagaimana? Bercakap 24 jam tanpa hentikah? Tidak.. Da'wah x semestinya begitu.. Melalui akhlak kita yg baik itu juga da'wah namanya.. Perkataan yg baik juga da'wah.. "Kak, saya x cukup ilmu lagi la untuk sampaikan da'wah.." Sampai bila antum/antunna nak tnggu bila dah ckup ilmu.. 40 atau 50 tahun lagi? Semak semula diri antum...
Come on la.. <--Ayat ni zauji suka ckp.. :p
Sesungguhnya Islam datang dalam keadaan yg pelik, ia akan kembali pelik, maka berbahagialah bagi orang yg pelik.. (Ana x ingat hadith mana.. Ana minta maaf)
Ana nak cerita ni.. Dekat tempat belajar ana, ada seorang cina ni.. Dia cakap kat ana.. "Fuza, kenapa u pakai tudung labuh sampai bawah? U nak tutup perut ke? " Ana membalasnya dengan senyuman.. "Saya nak tutup aurat la.." 
Ana nampak pelik kan di mata orang2 yang tidak kenal agama Islam itu macam mana.. Dan lagi 1 kisah..
"Fuza, susah I nak nampak orang macam U ni kat sini.. Jarang ada." Ana membalasnya.. "Bukan apa.. Di sini mungkin U x nampak.. Tapi ada yg macam I lebih banyak di luar sana.. "
Perspektif orang bukan Islam terhadap kita orang Islam.. Kita harus menjadi contoh kepada mereka.. Bukan dengan mengutuk mereka atau apa.. Jika mereka melemparkan kata2 kesat, kita perlu bersabar.. Senyum.. Innallaha ma'ana! InsyaAllah :)


Cuma ana nak ingatkan, jika kita mahu lakukan sesuatu perkara tu.. Fikir dulu.. Sama ada Allah bagi atau x.. Adakah ia nafsu atau x.. Kita akan dapat jaga diri atau x.. Apa kebaikan yg kita dapat bila lakukan benda tu.. Kita kena sama2 fikir sebelum melakukan sesuatu tu... Ok? :) 
                              
Ana ada nak cerita tentang nafsu kan? Haa.. Mari2 semua..
Ana nak tanya.. Dalam masa 24 jam kan.. Ana nak antum/antunna cuba tuliskan di atas kertas.. Macam mana pembahagian masa antum yg digunakan dalam sehari.. Ana nak antum lihat.. Paling banyak masa dihabiskan dalam waktu antum sedang melakukan apa?
Jawapan: _______________________
Masing2 ada jawapan tersendiri.. Fikirkan ya.. :)

Ini dinamakan Kitaran Bo*** Manusia
Ana nak tegaskan di sini.. Cuba antum renung2kan.. Kitaran hidup kita sekarang.. Ana x suka cakap perkataan bo*** tu.. Zauji pon ana x benarkan.. Sebab memang x boleh la.. :) Kan x manis didengar orang.. Jadi, macam mana kita nak keluar dari KB ni? Ini memang lumrah hidup manusia tau.. Sesiapa yg baca entry ni, ana nak bagitau.. Bagaimana kita nak keluar dari KB ini.. Caranya ialah dengan sebarkan DAKWAH.. Inilah jawapan yg ana tanya tentang matlamat hidup kita.. Jika kita tidak tahu hidup untuk apa.. Kita adalah ROBOT
Robot, Robot, Robot 
Kita mesti sebarkan dakwah.. Iya.. Dakwah.. Pelbagai cara dakwah ni kan.. Perkataan atau kata2 yg baik.. Akhlak yg baik.. Sedekah.. Kerja amal.. Mengajak kawan ke arah kebaikan.. Dan banyak lagi.. Itulah dinamakan dakwah.. Jika tidak, kita akan terus terlibat dalam KB ini.. Ayuh saudara sekalian! Kita keluar dari KB ni... 
3 ciri KESEMPURNAAN IMAN: Perbuatan, Percakapan, Hati ( Fi'li, Qauli, Qalbi ) 
Jika seseorang itu berkata, "Saya x pakai tudung tapi hati saya baik". "Saya pakai tudung tapi perkataan x jaga". Ini namanya belum cukup sempurna imannya.. Kena cukup 3 baru dikira sempurna iman seseorang itu.. :) Wallahua'lam.
  Moche Dayan ( Bekas Menteri Keselamatan ) berkata 3 kelemahan umat Islam kini:

  1. Tidak mengkaji sejarah umat Islam dahulu
  2. Tidak membuat perancangan dengan teliti
  3. Malas membaca
Sesungguhnya Moche Dayan ni berkata bahawa dia x takut untuk katakan tentang kelemahan umat Islam.. Katanya, umat Islam ni malas membaca, jadi mereka x akan tahu.. Wallahua'lam.


Jadi sampai di sini sajalah ana dapat share.. InsyaAllah ada masa panjang umur dimurahkan rezki, kita jumpa lagi ya.. Jazakallahu khoiron! Aja2! Wassalam wbt :)
~ssfss~

revolusi lect B~

bismillahi rahmani rahim





assalamu'alaikum wbt semua.. khususnya kepada yang pakai spek-takel warna purple :) ahlan wasahlan, salam marhaban dan salam satu Malaysia (alalala.. lama tak dengar rancangan radio kat Malaysia cakap ni " salam satu Malaysia .. " ... ) hahaha.. macam ni pon boleh gak ke ... hahaha.. anyway.. salam tu maksudnyer selamat.. maka moga2 sume selamat :)


yes!! sesuai ngan tajuk entry kali ni.. REVOLUSI!! hahahaha.. dan ... muahahahaha.. serta... wakkakaakaka... happynyer idup kalau kita mengubah nya XD kita mencoraknya.. dan kita.. akan SELESA .. kalau benda jadi mengikut apa yang kita mahu.. selagi selari dengan syarak :) kan kan kan ? :)


maka kisahnya bermula... al kisahh.....


bermulalah section 4 ( yes section SASER(sasa pun boley XD ) section homo, section sekular .....lagi ... errrr...=-=" ) punya kelas praktical di awal pagi pada pukul 12-2.. hee... best kot sebab blaja jantung.. lebih2 lagi bila ana dah revise part tu.. memang semangat!! cuma kantoi kat satu part nie... name prof yg bagi explaination tu ana lupe =-=" oh en. student... kene carik saper name prof ni... cinta itu mula dari panggilan nama :) so nak mencintai prof ... kene goooogle name ... ada sape2 tau name prof tadi? =-="

character of prof is locked > <  unlocked it to get the 'ilm :)



alhamdulillah, selesai solat selepas pukul 1 .. hampir kesemua sahabat2 sect 4 sepakat nak g lecture hall awal sebab lect start pukul 2.. jadi pergi awal.. dan masuk2... yes!! no girlz.. no akhawat.. no banat... kan kan kan? haaa... jadi tanpa ragu2.. lecture hall tu milik kita.. hahaha.... maka dicanang2 lecture halll tu dan seat tengah yg selalu didominasi oleh para akhawat.. kini milik kami.. muahahahaha :D

itu diaaaaaa.. semangat! aja2 XD

azam sem baru ..hahaha



yes!!! itu la dia.. kejayaan besar... memang satu ni'mat yg sgt best kalau dapat duduk depan dan tengah.. especially... kenapa dan kenapa? why dear??? why!!! ?? ini pendapat peribadi ana.. kalau kot2 la ada akhawat yang baca blog ana ni.. sama2 la kita renungi :) ( bukan tazkirah eaaa =-=" )

ana kalau duduk kat tepi tu... lebih2 ag kat blakang ( kalau duk blakang... ) memang terdistract most of the time :( ... time lecture la khususnya... kadang2 tengok akhawat dari belakang berwarna warni .. hahaha... tudung camtu camni ... berbaju corak2 lagi..lawa... indah kan? sgt comel ...

" dunia ini ialah perhiasan dan seindah-indah hiasan adalah wanita solehah .. "


* miss u dinda :( ... iskhhh


maka... bila time2 nak fokus kat lecture... sure panahan mata ni tersasar..oh mataku :(.... terlihat2 kat akhawat2 lagi.... kadang2 ada lihat, then fokus balik, then lihat balik.. then fokus... hahahaha.. camner tu? =-="


teringat ana adab belajar dalam kelas ...

ADAB BELAJAR
1. Hadapkan diri ke kiblat
2. Doakan Guru-guru
3. Doakan Ibu bapa
4. Belajar dengan selesa
5. Jangan meniarap ketika belajar
6. Jangan berbaring ketika belajar
7. Jangan belajar di tempat yang tidak terang
8. Berikan tumpuan
9. Buat nota ( dobet) ringkas
10.Buat mind mapping
11.Belajar berkumpulan
12.Hormati guru
13.Hormati rakan seperguruan
14.Bantu orang yang lemah dalam pelajaran
15.Banyakkan bertanya dalam kelas
16.Dapatkan restu ibu dan ayah
17.Buat banyak latihan
18.Bangun malam ,solat tahajud
19.Cuba jawab soalan-soalan tahun lepas
20.Dapatkan bantuan kawan yang pandai
21.Dapatkan bantuan guru
22.Puasa sunat isnin dan khamis bagi yang lemah otak
23.Baca surah Ai Waqiah setiap hari
24.Jangan benci atau berdendam dengan guru
25.Amalkan sunnah dan adab-adab harian
26.Makan makanan membantu otak seperti , kismis,spirulina,kurma
 

itulah dia.. wanita memang indah kan? :) oh zaujati.. rindu nya ;(...... akan tetapi!!!
bila keadaan dah berubah.. bila orang depan tu ialah seorang lelaki...


siapakah jejaka itu? XD


ianya tidak menghalang tumpuan.. tak menarik perhatian... malahan membantu kot .. muahaahahha.. dalam kuliah lebih fokus! dan semangat membara.. aja2 fighting!! kah3 XD dan sebagai konklusi, cepatnya nak stop menulis.. ye ler... fisiologi tak habis nak hafal kot.. =-=" , bahawa sesungguhnya REVOLUSI lecture B sgt membantu ana utk fokus dalam kuliah.. hahaha ( harap hari esok camni gak XD)


'' tidak sempurna iman seseorang Muslim itu sehingga dia kasihkan saudaranya seperti mana dia kasihkan dirinya sendiri ... "






kan kan kan??? sayang ana kan? kan kan kan ? ( perasannya ana ni .. hahaha )

Monday, March 28, 2011

jet lag + rindu = ... ~

bismillahi rahmani rahim



assalamu'alaikum wbt :)
jet lag oh jet lag.. hari ni dah masuk hari ke 6 ana kat masri , aka mesir atau bahasa jawanya egypt =-=.. teringat kat adik beradik angkat kat tanta tu.. oh umi dan dalilah ( tapi boleh ckp adik beradik angkat ke? =-="" ) , tyme tengah serabut otak ni, mereka pernah kongsikan suatu kalimat andai kata bila kita resah di bumi anbia ini, maka
mereka pon kata ..

" mesir ini ialah tempat ujian , di mana Musibah datang , kita kena Sabar dan Redha menerima nya,, oh MSR "

thank you dear :) maka petang ni tolonglah, ana tak nak tido lagi.. sebab sebelum2 ni.. sebelum maghrib .. tido sepuluh lima belas minit.. .tapi... bila tadi nak tido teringat pula akan kekasih ana, Muhamad Rasulullah s.a.w
pernah pesan.. kata baginda yang dicintai :)

" tidur lepas asar selama 40 hari boleh mewarisi penyakit gila ... " mafhumnya camtu la..


jadi fikir panjang2... dah baring2 atas katil tu...nak lelap.. tak boley... bangun! aja2.. siap2kan diri.. lets go al bahr.. hwa3.. housemate tersayang pon balek umah .. lambat kot LECTURE...2-4... so tiga2 ada kat dapur memasak.. hwa3.. turn ana memasak semalam ... hehe XD


maka berbekalkan sweater, cermin mata yg baru beli .. berserta android kesayangan... kah3.. maka berlalulah ana ke ... pantai indah Alexandria :) XD



batu nak hadang tsuanmi kot :)

di sinilah tempat utk jogging :)

indahnya bersama2 keluarga di tepi pantai

abg melukis ke XD

seronok betul bila jogging pepetang ni.. nampak ramai orang.... ada yg turut jogging, nampak couple ( dah kawen, sangka baik sangka baik :) ) , dengan keluarga, sahabat2 arab berjalan sama2 ... dan saat yg tak tau kalau benda ni boleh ulang balik kalau jogging ialah... mungkin ini sekali dalam seumur hidup kot ( hahha.. ayat nak hiperbola je > < ).. kelihatan sang guru berjubah bersama sahabatnya.. berjubah memberi tazkirah sambil berjalan2... subhanallah.. di tepi pantai itu banyak kebesaran Allah swt( tak perlu gerak jauh2 , depan rumah saja :)...


"  al aqlu salim fi jismi salim " ... aqal yang sehat dari badan yang sehat ngomongnya :)


so set kat android tu nak jogging tok 40 min XD.. haha.. joggin pon perlu tyme .... sikit2 dulu baa..tak nak joggin lama2.. takut esok hari tak larat nak buat .. hehe.. jadi malam ni plan nak ke asrama... kerana .. sahabat ana.. en. Farahi... ayahandanya baru sahaja menghembuskan nafas nya yg terakhir beberapa hari yang lepas... di asrama mara solat ghaib diadakan.... maka.. dah balik umah.. tau2 makan malam dah ready! yes!! aja2!! hahaha.. mandi dulu bersih2kan diri, jgn makan lepas tu mandi.. nak gemok ke? haaaarr.. tak macho t.. =-=" kredit to Meo.. thx cooking XD esok pok leh plak masak XD

ses ta'ruf semula.. dari kiri timung, meo ngan pokleh XD

ana mana?? =-=



ini la adik beradik ana... housemate yg ana insyaAllah kalo ader paper masalah.. ana bersedia membantu :)


Wira Wirawati Harapan Bangsa
Tiba Masa Kita Berjasa
Kita Sahut Cabaran Begerak Seiringan
Demi Mencapai Wawasan

Kenali Rakan Pelbagai Budaya
Selami Warisan Kita yang Kaya
Bersama Bergandingan Tiada Perbezaan
Kita Warga Malaysia

Berkhidmat Untuk Negara
Berbakti Penuh Setia
Satu Hasrat Satu Semangat Satu Tekad Bersama

Kami Wira Wirawati Negara
Kini Masa Kami Berjaya
Kami Sahut Cabaran Bergerak Seiringan
Kami Pasti Mencapai Wawasan

Kita Sahut Cabaran
Bersama Bergandingan
Berkhidmat Untuk Negara..MALAYSIA!


hehhe.. tiba2 semangat patriotik pulak! menulis ni sambil nyanyi pada zaujati.. heeeee .. berkhidmat utk negara, MALAYSIA!!!!!!!!!!!!!! yes!!! hehehe

dan masa kat asrama tu... ada la beberapa sahabat serta taulan yang feveret ana utk mengusik XD  hehe.. sume buat komplot nak merajuk ngan ana... again .. why dear?? why??? muahahahaha


sume pakat majuk  , hehehe

 alalala... majuk ya... meh3... ana pujukkan.. hari ni ada section kan.. nanti kita memanje lagi ya :) bestnya ukhuwwah Islam... sangat bahagia.. boleh bertegur santai.. kalau barat ( jgn tiru pemikiran sesat mereka ) , kawan2 sama jenis bermesra dikatakan GAY ( pale otak mu barat =-=" ) , hwa3.. seronok2 ada member macam ni .. jumpa terlampau happy sampai tak terkata apa2 =-=" hahaha


meh kenal sorang lagi abang kecik ana.. tapi sama batch XD

kenapa pandang bawah? sebab tak pandang belakang XD
Hahaha.. cameraman.. tangkap gambar kasi muka depan la .. =-=" hehhe... ni sahabat ana... pandai bermain alat muzik.. aka genius musik :) muzik ke musik? =-=" dia ada la ajar ana beberapa rangkap chord dan lagu... tapi sejak balik mesir ni.. tak petik gee-tar kat dinding tu.. =-=" oh gitar.... maafkan daku.. kerana sahabatmu si kotak cahaya yg bernama ASUS memikat jari-jemariku XD





abg F :)dinda pun F juga :) syg dua2 F ni :)


ini lah abang pujaan ramai di Iskandariah , muka sencoreed.. cencored.. sensored.. camner eja eh? ana lupa la.. censored ke? bahasa melayu jugak yg senang.. muka dikaburkan sebab abg ni baik dan hensem! hahaha ( padahal tangan ana yg bergetar masa tangkap gambar tu XD ) .. dia bagi tazkirah yang bagus utk diambil pengajaran.. thank You Allah swt for kurniaing this abang to us to remind us about DEATH..  kene sedia.. kene sedia.. kene sedia.... dan bak kata zaujati... aja2 fighting!! tingkatkan amalan , tingkatkan tarbiyah.. teruskan amalan sunat . insyaAllah s** berjaya... hahaha.. censored? hahaha






akhir kalam petikan kalam abg pujaan ramai itu :)


" Allah swt berfirman " dan setiap jiwa pasti akan merasai maut.. "  ... " 








ARE YOU READY?

 

 

Part 1 - Ghazwul Fikr a.k.a Serangan Pemikiran

Assalamu'alaikum wbt :) Alhamdulillah syukuur..... Bertemu lagi kita di sini pada kali ini.. Semoga Allah merahmati kita semua.. Amiin.. :) Haa.. Hari ni, ana nak bentangkan tajuk Serangan Pemikiran.. Dengan lafaz bismillahirrahmaanirrahiim..
Uhhhh....
Tentang tajuk ni, ana akan share apa yg ana dapat dalam Usrah ya.. Jika ada yg kurang, ana mohon maaf... Ana nak bagitahu apakah matlamat Ghazwul Fikr a.k.a Serangan Pemikiran:
* Menghancurkan pemikiran 
* Merosakkan akhlak
* Melarutkan shahsiah
Untuk pengetahuan umum, SP ni terbahagi kepada 4S 4F.. Saddam Fuza?? Eh2! Bukan tau.. 4S dan 4F =
Buang jauh2!
  • Sex
  • Song
  • Sport
  • Smoke
  • Fit
  • Fun 
  • Food
  • Fashion
Mari kita kaji siapa musuh2 Islam dahulu.. Ya'ni pertama adalah Syaitan yg seperti sedia maklum kisah zaman Nabi Adam a.s dan Hawa, Syaitan menggoda mereka sehingga Nabi Adam a.s dan Hawa keluar dari Syurga.. Betapa kuat hasutan Syaitan terhadap mereka.. Kedua ialah orang Kafir.. Yahudi.. Yang x pernah putus asa utk mencari jalan menghancurkan Islam.. Ketiga pula orang Munafiq.. Secara zahir saja Islam tapi batin nya kufur.. Astaghfirullah hal 'azhim.. Seterusnya, ni yg paling bahaya.. NAFSU! Apakah nafsu yg paling kuat? Teka: __________________ 
Sesungguhnya nafsu yg paling kuat di dalam diri manusia ialah nafsu TIDUR.. Haitz.. Zzzzzzzzz... Nnt ana cerita tntang kisah Nafsu ni.. Last, orang beriman yg dengki kpd saudara yg lain.. Semoga kita bukan tergolong dalam golongan tersebut... Na'udzubillah.. Itulah musuh2 Islam yg sudah kita kenal pasti..
King Loius IX berkata: Orang Islam tidak dapat dikalahkan dengan peperangan Fizikal.. Tetapi mereka dapat dikalahkan dengan peperangan Pemikiran.
Ye la.. Antum tahu kan.. Dulu sejarah Islam, orang Islam kuat berjihad dalam peperangan menentang musuh Islam.. X takut syahid.. Subhaanallah! Kadang2 ana baca kisah sejarah Islam, ana sebak sangat... Kuat betul mereka punya fizikal dan mental.. Tapi kini.. Orang Islam kita dijajah dengan perang pemikiran.. Ibarat nira dalam tapai.. Begitulah Yahudi masuk ke dalam pemikiran kita.. Maka umat Islam hari ini! Berhati-hati!
Serangan mental...
-Iblis sudah berjanji kepada Allah bahawa dia akan menyesatkan manusia dari pelbagai arah.. 
7:17
-Manusia yg suka angan-angan kosong adalah dari hasutan syaitan.. 
4:119
-Orang kafir x akan pernah putus asa menghancurkan Islam.. 
41:26
-Syaitan itu ada 2 jenis iaitu dari kalangan jin dan manusia.. 
6:112

Antum sudah lihat kan? Itulah antara senjata2 semua musuh Islam utk menyesatkan dan menghancurkan orang Islam.. Wallahua'lam. Dan antum pernah dengar kan? Orang Kafir mencipta surah baru ya'ni surah Al-Muslimun.. Ada yg lain tapi ana x pasti.. Di sini, Ana mahu mengajak saudara seIslam ana.. Tambahkan bacaan Al-Quran disertai terjemahannya sekali.. Membaca Al-Quran bermakna Allah sedang berdialog dengan kita.. Bacaan di dalam solat pula kita berdialog dengan Allah swt.. :) Sungguh indah, kan? ^-^
Doa itu senjata orang Islam..
Ana nak tanya kepada antum.. Mengapakah orang Islam perlu menghadap ke Ka'abah sebagai arah kiblat? Ana nak antum beri jawapannya untuk kali ini.. Syukran 'alaikum :)

Nanti kita sambung part 2 pula ya :) InsyaAllah!

Wassalam wbt :)
~ssfss~

Sunday, March 27, 2011

jom belajar jantung~

bismillahi rahmani rahim


assalamu'alaikum wbt bonda ,ayahanda, dinda, kekanda , anakanda , nenda, kekanda, kekawanda serta sahabanda.. hahaha.. sahabanda dan kekawanda tu bahasa mana pun tak taw la.. selagi boleh paham.. ok la XD


jom ! hari ni ana nak kongsi bout jantung atau kalbu atau heart atau .... =-=" tu je la yang ana tau.. jom lets belajar sket2 .. moga2 ilmu yg sgt tidak berapa banyak ini dapat bantu diri ana dan para pembaca :) tafaddol masykuro :)

masa dalam lecture tadi, lecturer yg dikasihi , Cikgu Aiman ( hwa3.. comel la panggil cikgu Aiman ) , atau Prof, Ayman ajar bout Transverse Sinus dan Oblique sinus , dan lecturer kedua , bout 4 chamber of heart tu.. RA , LA , RV , LV ... mau pening gak kalau tak revise nie... :(


ni oblique sinus , kantoi left handed =-="

dalam gambar atas tu.. ialah obliques sinus .. ada certain future yg ana tak letak macam LEFT PUL. VEIN dan Left Atrium ( sebab left atrium tu ana sedang pegang :)   )













Oblique sinus    
Ant   Post  
*Left Atrium *Des. Aorta
       




































       
Right   Left  
*Right Pul. Vein *Left Pul. Vein
*SVC      




















               
itu ialah oblique sinus dari belakang...insyaAllah paham kot :) bestnyeeeer study.. jom3.. aja2.. next slide!!

hoho.. ni yang seperti tulis dalam buku

heee.. part ni ana sangkut jap.. sebab nak matching data yg agak complicated.. sebab mungkin jantung sebenar ngan jantung plastik depan ni ada sedikit lain ... ke ana yg silap baca? tapi labeling depan tu betul :)


kalau dalam buku teks ms 34 module 11 semester 4 , the cardiovascular system , year 2 2010-11 Alexandria University Faculity( ni dalam kerneh XD ) of Medicine .. statement dia cakap

" pass your finger ( pembaris =-=" ) from the right side between the SVC ( behind ) amd the A.Aorta ( in front) , and push your finger to the left ( part ni tak ley buat - -" ) "

maka dapat tak gambaran tu?? :)


Transverse Sinus
Ant.
Post.
*Asc. Aorta *SVC


*Both    Atria




huhuhu.... puas hati bila gambaran tu lekat dalam kepala.. .thank You Allah swt... mudahkan jalan nak belajar... dan lastly.. :)




aww right atrium :)


 yes! puas hati..2 jam lecture + 1 jam revise dah ley hafal sume, ni pun lepas ni nak study lagi.. dan keep on study... sebab .... ye la.... ini lah harapan mak bapak, keluarga, umi abah , dinda lagi :) dan... utk negeri kesayangan!! negeri sembilan.. ana takkan lupo kek MB ana , YAB Dato' Seri Muhamad , nama ya Allah swt , tenang dengar.. masih teringat lagi..MB tegur ana, siap sebut nama full ana lagi .. pemimpin yg mesra ...
dan kerana dia telah banyak memberi dorongan dan nasihat... dan! support ana pergi dan pulang ke Mesir , ana nak jadi anak negeri yg berjaya.. buat NEGERI SEMBILAN bangga!! aja2 fighting!! go go go!! you can do it.!! > - < !! 


last but not least thx kepada ... lecturer Anat, kene ucap act ev. time after study THANK YOU TEACHER :) ( hehe.. ana buat kot :) ) kerana berkat guru tu penting.. dan.. kerana ucapan kecik tu la.. si guru itu sgt gembira mengajar dan redha akan kita ... kan kan kan? kalau silap, salahkan zaujati.. hahaha :) dun weri dinda...kanda kan ada ... :)
prof Ayman and prof Firal :) terima kasih cikgu ! :)
 kalau kita ingat nama prof tu.. sure dia ingat kita, kalau kita hargai prof tu sure dia hargai kita.. macam itu juga hubungan kita dengan yang Maha Kaya.. yang Maha Penyayang. Yang Maha Caring.. hanya Dia.. Dia dan Dia... Allah swt .... tenangnya ................................................................................ thx Allah swt :)




kalau ada kat atas tu silap.. jumpa kat lecture hall kita sama2 senyum yaa  XD ( hahaha )


wasalam wbt :)