BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Pages

Saturday, March 26, 2011

Pengalaman kenduri di Perak


Assalamu’alaikum wbt :) 
Kaifa haalukum? 
Hal antum bilkhoir? Ana bilkhoir walhamdulillah.. Syukuur ya Allah! :)

"Sebaik-baik wanita ialah yang tidak memandang dan tidak dipandang oleh lelaki." 

Hanya padamu, Zauji!
Hari ni ana nak cerita tentang kisah naqibah ana.. sebenarnya pada 2 mnggu yg lepas, ana balik Perak.. Ini kampung Naqibah ana. Beliau adalah IDOLA ana.. Sgt baik orgnya.. Tegas.. Jumpa sekali, org xkenal dia mcm mana.. Tp ble dah rapat, sgt susah nak lepaskannya.. Dia satu2nya yg ana pernah jumpa yg tidak memandang dan tidak dipandang oleh lelaki.. sangat mnjaga ikhtilat.. Dan sgt beruntung kpd suaminya mendapat naqibah ana.. Beliau melangsungkan pernikahan bersama pilihan hatinya melalui Istikharah.. Alhamdulillah.. :)
Ana sedih.. Bukan apa.. Beliau kena ikut suaminya pulang ke Perak.. ana xnak lepaskan beliau……. Beliau x akan "conduct" kami lagi utk usrah TETAPI akan mnggantikan seseorang utk meng"conduct" kami kelak.. InsyaAllah.. Xmengapalah akk.. Walau mcm mana pon, ukhuwah kita xakan terputus begitu saja kan, kak?

Gambaran adik-beradik USRAH >.<

Ana prnah bgtau kat suami K.Saniah(Naqibah ana): Abg Arif beruntung tau dpt k.Saniah.. 1 dalam 1000 tu.. Jaga k.Saniah baik2.. Dia sgt baik.. Kemudian, ana katakan kpd k.Saniah pula: Akk pon beruntung tau dapat Abg Arif.. Dia soleh, baik dan sopan-santun.. Susah nak cari lelaki mcm Abg Arif skarang ni.. Dia 1 dalam 1000 tu.. K.Saniah hny tersenyum.. Dan abg Arif pula berkata: Jadi kami ni 2 dalam 2000 la?? Satu kereta ketawa.. Alahai~
Sesungguhnya firman Allah ada mengatakan:

(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan- perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang- orang (yang jahat) mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.

Sudah terbukti kan d dalam Al-Quran? Subhaanallah! Ana juga bersyukuur dgn apa yg Allah tlh kurniakan kpd ana.. Zauji, doa utk kita x pernah putus.. Semoga kita sentiasa dlm redha Ilahi.. Amiin..

Di Perak, ana + 2 org sahabat pergi ke sana.. Yg lain xdpt pergi..Ada kesempitan waktu kan.. X mengapalah.. Jadi, kami di sana bukan saja mnjamu selera, duduk, dan bersenang lenang.. Alhamdulillah, makan minum + tempat perlindungan semuanya terjaga.. Seronok betul suasana kampung.. mmg benar2 terasa nan indah! ^-^ Di sana, kami tnggal di rumah mcik k.saniah.. Sgt seronok.. di rumah tu ada Mak Ngah + Nenek.. Wah! Seronok + gembira + riang ria dibuatnya kami tnggal di situ.. :)




 
 Pagi2 sarapan mesti minum air KOPI.. :p Aman damai suasananya.. Pada sebelah malam lagi la.. sejuk x terkata.. Kami tidur di dalam kelambu.. 
Kelambu PINK! +.+
Ada kipas.. tapi kami x pasang! Jika di KL jgn ckp lah.. Ada yg tidur berAIRCOND kan?? Tp umah ana tidak ada ya.. Yg xtahan tu, kelambu jatuh pon, ana xperasan.. Nyenyak sgt tidonya.. :p Hihihihi..  Jika antum semua nak tahu, kehidupan kat kampung ni sgt sempoi.. Best tau.. Konklusinya: Tinggal di Kampung lebih baik tnggal di Bandar.. hehehhe.. 
Ana + zauji selalu bergaduh pasal pernyataan ni.. Hik2! :p 
Seronok ooo.. ^-^
Selesai kenduri k.Saniah, ana + sahabat2 xtahu nak buat apa.. Kami sebenarnya kehausan.. dahaga ilmu.. Kami bersepakat, selesai saja kenduri, kami ingin berjumpa atuk.. Kami nak isi "Jug" kami yg kosong.. Lepas tu, kami nak tuang kpd gelas2.. Fahimtum? Maksud ana.. Ana adalah "Jug" itu.. Ana kosong. Dahagakan ilmu.. Dan ble "Jug" ana penuh, ana nak bagi pengisian kpd sahabat2 ana yg lain.. Itulah maksud ana.. :) 
 Ana: "Jug" , Antum: Gelas-gelas 
Kami pon pergi ke rumah k.Saniah utk berjumpa dgn atuk.. Alhamdulillah, kedatangan kami sgt mndapat sambutan yg mnggalakkan.. ^-^ ada sdare mare yg join gak.. Syukuur.. Ana bgtau.. Yg ana ingat smpai sekarang atuk kata: Hati ni apabila gelap, nafsu amarah akan menang.. Jadi apa jalannya? Ya’ni ZIKRULLAH sentiasa.. Lepas solat tu, jika mampu berzikirlah.. Zikrullah maknanya ingat kpd Allah.. Kita kna bersihkan hati dpd jin dan syaitan yg sentiasa berupaya utk sesatkan manusia.. Kerana di hujung hati manusia itu ada ISTANA iblis.. 
Maka mari kita berzikir bersama2..
Amalkan sama2.. :)
Alhamdulillah, dapat juga pengisian di kenduri k.Saniah.. Syukuur.. Dan part yg paling kami sedih apabila tibanya hari kami mahu pulang ke KL.. Semua menitiskan air mata..
Setitis air mata perempuan ibarat sebutir Mutiara..
Ye la.. Dgn kedatangan kami, riuh-rendah rumah dibuatnya.. Ble kami pulang, sebak rasanya hati ini.. Sunyi kampung.. Tambah2 lagi, ble salam k.Saniah.. Ya Allah… Tuhan saja yg tahu bagaiman perasaan ini.. Ingatan yg ana x akan lupa.. k.Saniah berpesan agar..
TERUSKAN TARBIYAH.. 
JANGAN TINGGALKAN TARBIYAH.. 
itulah kata2 keramat yg ana ingat smpai ble2.. Ana doakan agar k.Saniah + Abg Arif bahagia d dunia dan akhirat.. Amiin.. Sayang sgt akk!
Doa sentiasa! InsyaAllah..
Ana akhiri sampai di sini sahaja.. Maafkan jika ana ada tersalah kata atau terguris hati.. Wassalam wbt..
~ssfss~

0 kata-kata rangsangan: